![](https://companion.pl/wp-content/uploads/2019/07/logo-1024x262.png)
Grywalizacja w rekrutacji to dobry pomysł. Grywalizacja działa, ponieważ ludzie w naturalny sposób wchodzą w gry. Robiliśmy tak od setek, jeśli nie od tysięcy lat. Gra angażuje emocje, zmusza do myślenia a także odkrywania własnych silnych i słabych stron. Właśnie ten ostatni atut gier wykorzystano w ciekawym projekcie grywalizacyjnym Pymetrics (https://www.pymetrics.com/).
Aplikacja Pymetrics została stworzona z myślą o osobach poszukujących pracy. Twórcy platformy wyszli z założenia, że zamiast
kandydatów do pracy pytać, lepiej ich atuty sprawdzać w praktyce. Każda osoba rejestrująca się na portalu otrzymuje do wykonania szereg zadań-gier, które obszernie diagnozują nie deklaratywne, ale rzeczywiste zachowania i skłonności gracza, jego osobowość, predyspozycje zawodowe oraz szereg innych cech. Jedna z gier to np. rozwiązanie tzw. dylematu więźnia. Jest to gra o sumie niezerowej (nie zakłada prostej dychotomii wygrany-przegrany), w której dwóch graczy musi przyjąć pewną strategię postępowania względem siebie, a ich indywidualny wynik zależny jest właśnie od tego, jak będą się zachowywać względem siebie. Jest to gra sprawdzająca skłonność do ryzyka, ale też badająca zdolność do zaufania drugiej stronie w sytuacji niepewności.
![](https://companion.pl/wp-content/uploads/2019/07/Screenshot_4-1024x768.png)
Kolejne zadanie służy sprawdzeniu predyspozycji psychomotorycznych uczestnika grywalizacji. Gra polega na możliwie najszybszym wciskaniu wskazanego klawisza na klawiaturze komputerowej. Na tej podstawie komputer szacuje szybkość przetwarzania informacji badanego, co w późniejszej pracy powinno się przekładać na szybkość reagowania, odporność na stres a także umiejętności logicznego kojarzenia faktów. Tego typu różnorodnych testów gracz ma przed sobą 12. Zrealizowanie wszystkich dostarcza platformie komplet informacji niezbędnych do odpowiedniego dopasowania ofert do predyspozycji gracza. Zyskują wszyscy – pracodawca otrzymuje rekomendację pracownika o odpowiednich cechach do danego zadania, a pracownik nie traci czasu na przeglądanie ofert, które nie są dla niego. Platforma Pymetrics świetnie pokazuje, że grywalizację można wykorzystywać w bardzo różnych obszarach życia i biznesu. Również w naszych wdrożeniach, gdzie angażujemy handlowców i pracowników do skuteczniejszego wykonywania swoich zadań, korzystamy z danych, które uzyskujemy w trakcie gry. Identyfikujemy strategie, które gracze przyjmują, sprawdzamy czy preferują natychmiastowe wzmocnienia, czy raczej odkładają nagrodę na później, badamy ich skłonność do współpracy w ramach zespołu lub preferencję do grania „na siebie”. Wszystkie te informacje mogą być bardzo przydatne nie tylko w maksymalizowaniu efektów projektu, ale też dla działów rozwoju i HR, aby w odpowiedni sposób planować rozwój pracowników w firmie. Platforma Pymetrics udowadnia, że grywalizacja może pomagać firmie nawet gdy pracownik jeszcze do niej formalnie nie dołączył.