Dziennik piwosza

a close up of a glass of beer with drops of water

Październik to miesiąc pod znakiem Octoberfest. Z pewnością każdy kojarzy popularny bawarski festyn. Nie każdy ma jednak czas i możliwości, aby przenieść się w tym czasie do Niemiec i uczestniczyć w chmielnych dożynkach. Nie znaleźliśmy pakietu tanich lotów do Monachium, ale za to przy okazji piwnego święta chcieliśmy zwrócić Waszą uwagę na kolejne ciekawe zastosowanie grywalizacji.

Zacznijmy od truizmu – gamifikacja to narzędzie wszechstronne. Czasem swoim działaniem wspiera biznes, innym razem pomaga w zachowaniu pokojowych relacji w naszych związkach, może też edukować i mobilizować do podejmowania różnych aktywności. Tym razem skoncentrujmy się jednak na jej potencjale rozrywkowym oraz społecznościowym…

O tym, że piwo ma pewną renomę nie musimy przekonywać. Jak podaje Nielsen roczna wartość jego sprzedaży w Polsce to ponda 1,5 miliardów PLN. Dane pokazują także, że doskonale radzi sobie rynek piw rzemieślniczych, których sprzedaż w ciągu ostatniego roku wzrosła o 41%. Kiedy popyt kwitnie, podaż stara się dzielnie dotrzymywać tempa. Rynek piwny zachwyca więc różnorodnością smaków i aromatów. Nie łatwo w dzisiejszym świecie pretendować do tytułu prawdziwego piwosza. Wybierając spośród bogatej oferty łatwo możemy zgubić się w gąszczu fantazyjnych nazw, czy kolorowych etykiet. Powrót do ostatnio odkrytego smaku nie zawsze jest prosty… Z pomocą wielbicielom piwnej goryczki przychodzi aplikacja Untappd. Czym się charakteryzuje?

Przede wszystkim pozwala na skanowanie butelki lub jej kodu kreskowego przez smartfon, zapamiętując w ten sposób informacje. Użytkownik decydując się na dołączenie do społeczności otrzymuje prawo oceniania i rekomendowania. Naszymi piwnymi odkryciami możemy dzielić się ze znajomymi i innymi członkami społeczności oraz budować własną piwną „bibliotekę wiedzy”.  Odwiedzając nowe miasto możemy oznaczać w nim najlepsze puby oraz sprzedawane w nich piwa, aby w przyszłości pamiętać, że będąc w Toruniu warto zajrzeć np. do Carpe Kraftu. Nasze podróże wzbogacają też mapę całej społeczności – inni podróżni mogą skorzystać z rekomendacji, aby nie błądzić w poszukiwaniu przyzwoitego pubu 😉

Grywalizacja nie była by pełna, gdyby nie wyzwania i symbole społecznego prestiżu. W końcu – jeśli ktoś ma doradzać nam w kwestii piwa to lepiej, aby posiadał odpowiednie „kwalifikacje”. W aplikacji o prestiżu użytkownika świadczy miedzy innymi ilość zdobytych odznak.

Za co możemy dostać odznaczenie? Główna reguła gry opiera na przekonaniu, że aby wyrobić sobie własny gust należy bywać i smakować.

Dostępne w aplikacji odznaki dzielą się na 3 kategorie:

  • Związane z piwem: 5 różnych piw z jednego kraju, 5 różnych piw z kategorii IPA, itp.;
  • Związane z miejscem: udostępnienie lokalizacji, oznaczenie się w kilku różnych lokalizacjach podczas jednego wieczoru, itp.;
  • Specjalne: związane ze specjalnymi świętami, np. międzynarodowy Dzień Piwa, Rocznice Untappd.

Gromadząc odznaki gracz buduje także własny „dziennik” piwnych doświadczeń. Może oceniać kosztowane trunki i tworzyć osobistą hierarchię smaków oraz miejsc o najbardziej odpowiadającym mu klimacie (i menu, bo warto wiedzieć, gdzie piliśmy tego wyjątkowo dobrego Lagera).

Społeczny wymiar grywalizacji dopełniają dwie ważne funkcje. Pierwsza to kontakt i wymiana doświadczeń miedzy znajomymi. Uzupełniając swój profil o nasze preferencje możemy oczekiwać ciekawych rekomendacji ze strony znajomych, innych użytkowników, a także samej aplikacji. Natomiast w myśl zasady, że każde piwo najlepiej smakuje w doborowym towarzystwie aplikacja pozwala na udostępnianie swojej lokalizacji. Po zalogowaniu dostajemy swoistą mapę miejsc, które warto odwiedzić, aby spotkać naszych znajomych i wspólnie cieszyć się smakiem dobrego piwa. Najważniejszą z punktu widzenia korzyści społecznych funkcją jest jednak niewątpliwie opcja zamówienia Ubera bezpośrednio do knajpy, w której jesteśmy. Grywalizacja przypomina w ten sposób, że zabawa zabawą, ale bezpieczeństwo jest na pierwszym miejscu. Niezależnie od stopnia, w jakim możliwość ta jest wykorzystywana przez samych użytkowników, niewątpliwie buduje ona pozytywny przekaz – prawdziwy smakosz piwa nie prowadzi samochodu po jego wypiciu.

W 2016 roku Untappd trafiło na listę 50 najlepszych aplikacji roku magazynu Time.

Sprawdź SalesCompanion w działaniu!

System SFA/FFA + e-learning + grywalizacja


Tagi

aplikacja mobilna, fmcg, gamifikacja, grywalizacja, media społecznościowe, piwo, rozrywka, społeczność, wolny czas


Przeczytaj także

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Skontaktuj się z nami