Grywalizacja jest coraz powszechniejszym elementem rzeczywistości w której żyjemy. W sytuacji, gdy ogromna większość z nas ma zaspokojone podstawowe potrzeby biologiczne (takie jak potrzeba jedzenia czy schronienia), coraz większą rolę w naszych decyzjach odgrywają emocje. Wzbudzenie pozytywnych emocji to podstawowa rola działań marketingowych, zarówno wewnętrznych, kierowanych do pracowników firmy, jak i działań zewnętrznych, w stronę konsumentów. Choć programy wewnętrzne i zewnętrzne mają inną konstrukcję, ich cele są zaskakująco zbieżne – zbudować większą lojalność i podnieść efektywność działań (rozumianą jako wielkość sprzedaży lub zakupów).
Sieć hipermarketów Tesco wprowadziła rok temu bardzo ciekawy projekt grywalizacyjny. Gra „Moje małe Tesco” to symulator supermarketu. Gracz, klient Tesco, wciela się w rolę menadżera sklepu, którego rolą jest skuteczne zarządzanie łańcuchem dostaw, rozlokowywanie produktów na półkach, tworzeniem strategii cenowej itd. Do zadań menadżera należy też zamawianie brakujących towarów, troska o zatrudnienie pracowników oraz, co najważniejsze, obsługiwanie klientów.
Gra pozwala klientowi stanąć „po drugiej stronie lady” i wejść w pozycję pracownika sklepu. Często nie zdajemy sobie sprawy, jak skomplikowaną logistyką trzeba zarządzać, aby klienci znajdowali na półkach marketu świeże produkty. Taka gra z pewnością pomaga klientom zrozumieć, jak wiele musi się wydarzyć „po drodze”, aby na końcu łańcucha klient mógł znaleźć na półce swoje ulubione mango.
W pierwszej wersji gry twórcy nie zadbali o połączenie projektu z programem lojalnościowym Clubcard. Błąd ten został jednak z czasem naprawiony i dziś uczestnictwo w grze jest w pełni powiązane z tym programem, a zdobywane w grze punkty zasilają również konto Clubcard klienta, które później może on wymieniać w sklepie na bony rabatowe na zakupy.
Trudno jest podać jednoznaczne wyniki tego projektu, jednak ilość pobrań ze sklepu Google musi robić wrażenie, gra do dziś zostala bowiem pobrana ponad 100 000 razy. Również ocena społeczności jest wysoka i przekracza 4 punkty w 5punktowej skali. O tym że wokół gry powstała silna społeczność świadczy również fakt, że firma prowadzi również na portalu Facebook dedykowany fanpage, na którym mozna znaleźć wiele ofert wymiany i handlu w ramach wirtualnego świata.
Platforma „Moje małe Tesco” to świetny przykład wciągającej grywalizacji dedykowanej klientom supermarketu.