Grywalizacja w słowiańskim klimacie

Ewelina Baczkowska
Ostatni raport Biblioteki Narodowej dotyczący czytelnictwa w Polsce wskazuje, że nie jest ono naszą narodową rozrywką. W ciągu poprzedzającego badanie roku przynajmniej jedną książkę przeczytało tylko 38% respondentów.

Badacze podkreślają znaczenie środowiska, z którego wywodzi się badany. Znacznie częściej po książki sięgają osoby wywodzące się z rodzin, w których panowała kultura czytelnicza. Na chęć sięgnięcia po lekturę wpływ ma także nasza sieć społeczna. To, czy nasi przyjaciele chętnie opowiadają o przeczytanych pozycjach oddziałuje na nasze zachowania i może wytarzać potrzebę czytelnictwa. Łatwo jednak powiedzieć, bo kultura wizualna na stałe wdarła się już do naszej rzeczywistości. W metrze, w poczekalni, w kolejce do sklepowej lady – znacznie częściej zobaczymy ludzi grających w grę na smartfonie lub przeglądających memy. Będąc ciągle w biegu, szukamy raczej skrótów i uproszczeń.

W tych czasach książce może być trudno konkurować ze znacznie mniejszym (poręczniejszym) smartfonem. Przed niemałym wyzwaniem stają, więc promujące wartość dobrej książki biblioteki. Nie poddają się jednak. Pomysłów na promocję nie brakuje, ciekawym podejściem wykazał się zespół warszawskiej Wypożyczalni dla Dorosłych i Młodzieży nr 14 „Fantasmagoria”, który postanowił wykorzystać do tego celu grywalizację.

Tematem trzeciej już edycji zabawy była kultura materialna i duchowa Słowian. Podstawowym celem zabawy była jednak sama promocja literatury fantastycznej. Jak z promocji książek zrobić grę? Zespół biblioteki zaprosił czytelników w trwającą trzy miesiące, pełną przygód podróż po świecie słowiańskich mitów, legend i magii. Każdy uczestnik otrzymał specjalną Kartę podróżnika, tym samym rozpoczął swoją własną „Słowiańską przygodę”.

karta_podróżnika

Grywalizacja zakłada, że gracz będzie miał możliwość wykazać się aktywnością i zaangażowaniem. W projekcie punktami nagradzano aktywności takie jak: odwiedzanie biblioteki, wypożyczanie książek, udział w wydarzeniach organizowanych w ramach „Słowiańskiej przygody”. Gracze mieli okazję na spotkania z popularnymi autorami książek fantasy, wymienianie opinii i książkowych rekomendacji podczas spotkań w Dyskusyjnym Klubie Książki dla fanów fantastyki, a także wykazanie się wiedzą biorąc udział w quizach.

Organizatorzy postarali się także o prelekcje mające na celu wzbogacenie wiedzy graczy. W ramach wydarzenia czytelnicy mogli posłuchać o polskiej fantastyce po roku 1989, świętej górze Aborygenów – Ulura, a także zobaczyć pokaz rzemiosł i zwyczajów średniowiecznych.

Każdego trzynastego dnia miesiąca gracze mogli spotkać się w Wypożyczalni dla Dorosłych i Młodzieży nr 14 przy ulicy Młynarskiej 35a na Azylu Cmoktana, aby wspólnie pograć w planszówki, RPG, a także porozmawiać o grze i nie tylko. W ramach projektu grywalizacyjnego zorganizowano także „Magorkon”, czyli pierwszy Dzień z Fantastyką na Woli.

Tam, gdzie jest gra, musi być także zwycięzca – podczas finału czytelnicy z największą liczbą punktów otrzymali nagrody, a wszyscy zebrani wysłuchali koncertu multiinstrumentalisty i improwizatora Barta Pałygi.

Więcej:

https://www.bpwola.waw.pl/2017/10/03/grywalizacja/

https://iwola.pl/artykul/slowianska-przygoda/260972

-----
Grywalizacja to potężne narzędzie. My wykorzystujemy je do podnoszenia efektywności zespołów handlowych i pracowników call center.
Jesteś ciekaw, jak możemy pomóc w Twoim biznesie? Sprawdź/Zastanówmy się nad tym razem: 


Zapisz się na newsletter

Bądź na bieżąco z nowościami w temacie nowoczesnego zarządzania zespołami sprzedażowymi!
Nie udostępniamy nikomu Twojego adresu, w każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji.


No comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *